Rakouské hlavní město nastoupilo cestu cyklistické mobility již v devadesátých letech. Cílevědomé činy radnice přeměňují metropoli na město cyklistů. V první řadě jsou to dopravní opatření, která umožňují bezpečný pohyb po silnicích a ulicích. Nelze opomenout systém městských kol, které jsou k dispozici po celém městě na hodinu bezplatně k vypůjčení. V bodě A nasednete a bodě B vrátíte kolo do stojanu – nad očekávání úspěšný projekt, který posléze v různých obměnách přebrala další evropská města. Některé kroky radnice byly nevýmluvné, neboť na parkovací místa pro auta jednoduše nechala připevnit fortelné stojany pro jízdní kola. A věřte, že kol se tam dá zaparkovat mnohem víc než jen jedno auto!
Jízdí kolo Vídeň nechápe jako výletní záležitost, ale jako každodenní pragmatismus.
Vysoké Mýto sice není rakouské hlavní město s více než milionem obyvatel, ale myšlenkový koncept je více než dobře přenositelný. Až bude Vysoké Mýto plánovat rekonstrukce ulic a křižovatek, bylo by vhodné vystoupit z role řidiče automobilu!
Fotografie z „Radparade 2014“ neboli cyklistického festivalu pořádaného nepřímo samotným městem, jímž propaguje jízdní kolo jako městský dopravní prostředek.
Ve Vídni jezdí ve všedních dnech na kole děti s matkami, studenti, senioři i vznešené dámy a manažeři v oblecích. A zdá se, že je to baví!
Jan Svoboda